ТЕЛЕВИЗИЈА ЕДО

СЕКОГАШ СО ВАС

Баукот со цензусот повторно кружи низ Македонија

Владејачкиот СДСМ, веројатно, до последен момент ќе одлучува околу својот кандидат за шеф на државата, пред конгресот најавен за 3 март. Овој датум беше определен на неодамнешната седница на Централниот одбор, иако, наводно, имало размислувањаи конвенцијата да се одржи десетина дена подоцна, со оглед на тоа што кандидатурите треба да се достават до ДИК 30 дена пред одржувањето на изборите – најверојатно на 21 април, како што потврди деновиве спикерот Талат Џафери. Тој, како што најави ќе ги распише изборите во петок, така што вториот – одлучувачки круг би се одржал на 5 мај.

Пред СДСМ да пресече, ќе биде познат кандидатот на ВМРО-ДПМНЕ за шеф на државата, чиј профил секако ќе влијае и на изборот на владејачката партија. По најавите за можно вклучување на универзитетската професорка Гордана Силјановска во изборната трка и најавата на ДУИ за самостоен настап на претседателските избори, моменталните проценки се дека во СДСМ натежнува ставот да се оди на избори со личност од партискиот врв. Од друга страна, се пореална станува можноста за слаба излезност на гласачите на изборите, што се смета за една од причините поради кои до последен момент ќе се одлучува со каков профил на кандидат да се влезе во кампањата. Целта е да се понуди личност која ќе придонесе за повисок одѕив, особено во вториот круг, кога во игра ќе останат само двајца кандидати кои би тeрбало да го „пробијат“ цензусот од 40 проценти за изборите да бидат успешни. Во спротивно, проценките се дека евентуални неуспешни избори, освен што ќе донесат нова политичка нестабилност и можно повторно отворање на Уставот, ќе значат и голем минус за земјата во извештајот на ЕК, пред одлуката за почнување на преговорите со ЕУ во јуни годинава.

Наводно и анкетите што ги нарача СДСМ за да го види расположението пред изборите укажуваат дека постигнувањето на цензусот нема да биде едноставна работа. Поради тоа, партиски извори велат дека вратата за предвремени парламентарни избори е сѐ уште „подотворена“, иако натежнува ставот да не се оди на спојување на изборните циклуси, како што во изминатите денови препорачаа и дел од дипломатите. „Подотворена“ е наводно сѐ уште и врататa за можна кандидатура на премиерот Зоран Заев, доколку се процени дека тоа е „рецепт“ за поголема излезност на изборите, и покрај неговиот јавно соопштен став дека не планира да учествува во претседателската трка. Сепак, според проценките, тоа засега е последната можна опција, така што како најсериозни можни кандидати и натаму се спомнуваат министрите Оливер Спасовски, Радмила Шекеринска и Никола Димитров, како и координаторот за НАТО Стево Пендаровски.

Владејачката партија објави почеток на процедурата за избор на претседателскиот кандидат, но, според информациите, не е почната сѐ уште постапката за евидентирање на можните кандидати во месните и во општинските организации на СДСМ. За разлика од ВМРО-ДПМНЕ, не е формиран ниту централниот изборен штаб на СДСМ, што би се случило по распишувањето на изборите.

Опасноста да не биде постигнат потребниот цензус од 40 проценти излезност нагло порасна по референдумот во септември, кога беше евидентиран одѕив од околу 37 проценти. Со оглед на тогашната политика на бојкот на опозицијата и сега е отворена можноста за слично сценарио во вториот круг. На тоа се надоврзува и најавата на ДУИ за „замрзнување“ на идејата за консензуален кандидат, што може да доведе до слаба заинтересираност на електоратот на партиите од албанскиот блок за учество во вториот изборен круг. Информациите дека разногласијата меѓу СДСМ и ДУИ стануваат сѐ посериозни дополнително ја подгреваат таквата можност, и покрај тоа што најголемата владејачка партија има значителен број свои поддржувачи меѓу гласачите Албанци.

 

Одѕивот висеше и при изборот на Иванов

Универзитетскиот професор Светомир Шкариќ оцени во интервју за „Фактор“ дека цензусот што треба да се постигне во вториот круг може да претставува проблем на престојните избори, особено ако се имаат предвид, како што рече, сѐ поголемите поделби меѓу граѓаните, во последно време околу Преспанскиот договор и Законот за јазиците.

-Иако со уставниот амандман од 2008 година цензусот во вториот круг беше намален од 50 на 40 отсто, веќе на изборите во 2009 година, при првата кандидатура на Ѓорге Иванов, имаше проблеми да се обезбеди потребниот одѕив. Цензусот беше обезбеден во последен момент. Во последните часови од изборниот ден требаше да се агитира за да се обезбеди цензус, потсети Шкариќ.

Тој оцени дека по сите поделби во изминатиот период, ќе биде уште потешко да се постигне потребниот одѕив.

-Реално може да се очекуваат големи потешкотии при обезбедувањето на цензусот. Можно е да биде голема бројката на граѓани кои нема да сакаат да гласаат, не само поради поделбите, туку и поради  дискредитацијата на функцијата што ја направи Иванов, како и поради нерегуларностите што беа евидентирани во сите изборни циклуси за претседател досега. Мора да се има предвид дека цензусот е во криза и дека сѐ потешко ќе се обезбедува, изјави Шкариќ.

Во првите три изборни циклуси  за претседател потребниот цензус за излезност во вториот круг беше 50 проценти. По намалувањето на прагот, четвртите претседателски избори во 2009 година се одржаа паралелно со локални, а одѕивот во вториот круг едвај стигна до 43 проценти. Во 2014 година, пак, вториот претседателски круг се одржа заедно со предвремени парламентарни избори и тогаш одѕивот беше значително повисок – 54,36 отсто, иако ДУИ не учествуваше на изборите за шеф на државата, кога тогашните нејзини партнери од ВМРО-ДПМНЕ не ја прифатија иницијативата за консензуален кандидат. Проблемите со цензусот, според професорот Шкариќ, сепак не треба да се решаваат со спојување на претседателските со предвремени парламентарни избори.Предвремени избори, вели, создаваат крупни проблеми од аспект на Уставот и уставното право.

– Предвремени избори се најекстремниот облик на манипулација со гласачкото тело. Какви било предвремјени избори не се добро решение освен во вонредни ситуации. Спојувањето на парламентарни и претседателски избори не е добро решение и затоа што станува збор за различни избори – за различни функции и нивно спојување во едно не е природно, вели Шкариќ.

Ве молиме следете не и стискајте лајк:
error
fb-share-icon

Повеќе

Британската и македонската Влада денеска во Лондон го потпишаа договорот за соработка. На договорот се потпишаа британскиот министер за извоз Гарет Томас и вицепремиерот и министер за транспорт и врски Александар Николоски, свеченото потпишување се одржа во историската зграда на Стариот Адмиралитет во Лондон. Со потпишувањето на овој документ, на Македонија ѝ се ставаат на располагање 5 милијарди фунти (6 милијарди евра) за финансирање на капитални проекти во повеќе стратешки сектори. „Стратешкото партнерство со Обединетото Кралство, го гледаме како нешто што ќе ја доведе Македонија до едно ново ниво. Денес потпишуваме Договор Влада со Влада за развојни-инфраструктурни проекти во клучни сектори, како што се: транспорт, образование, животна средина, информатичка технологија, како и други сектори кои што ќе ги развиваме, тука е здравството, но и образованието и ќе продолжиме да соработуваме во претстојниот период. Навистина сме благодарни што Обединетото Кралство, со својот Инструмент за поддршка на надворешно финансирање, постави рамка од 5 милијарди фунти, што е најголемиот договор што Македонија го потпишала во својата историја во однос на економијата. Навистина сме благодарни за тоа и ова го гледаме како одлична можност за целата држава да се развива. Веќе имаме три проекти кои што се подготвени. Тоа е проектот за брзата железница на Коридорот 10, здравствениот проект за болници и секако проектот за образование, за Медицинскиот факултет, а во претстојниот период ќе бараме нови проекти во секторите за енергетика и животна средина, но и други проекти секако“, изјави Николоски по потпишувањето. Министерот за извоз Томас рече дека ова партнерство „отвора ново поглавје во нашите билатерални односи со Северна Македонија“. „Велика Британија има богато искуство во испораката на висококвалитетна инфраструктура низ целиот свет и среќен сум што го започнувам ова ново партнерство што ќе им помогне на повеќе британски бизниси да извезуваат во Северна Македонија“, рече Томас. Од шесте милијарди евра финансиска рамка со Обединетото Кралство во првиот циклус од пет години ќе се повлечат околу 2,2 милијарди евра, изјави министерката за финансии, Гордана Димитриеска-Кочоска во емисијата „360 степени“. „Две милијарди на пет години се по 400 милиони евра. Толку е годишното зголемување на јавниот долг по однос на овие инвестиции кои, од друга страна, ќе придонесат за раст на економијата. Никаде не пишува дека имаме задолжително повлекување на петте милијарди, а британската Влада гарантира дека Македонија кога ќе ги земе кредитите, ќе ги врати“, рече Димитриеска-Кочоска. Министерката рече дека таа не може да даде повеќе детали за парите, висината на каматата и се останато, се додека не добие готов проект на маса. „Ќе мора да седнеме и со министерот за транспорт да се разговара да каже кои се проектите и потоа ние како Министерство за финансии, покрај што ќе добиеме понуда од банката по процедурите од финансии, ќе си побараме понуда и од други меѓународни институции, затоа што тоа го налага законот. Така што, во овој момент не би можела да зборувам повеќе детали затоа што немам зрел проект пуштен во Финансии, врз основа на кој ќе барам понуда од повеќе банки и ќе излезам да кажам колку е точно каматата би било несериозно. Она што го знам и го имам како информација, се разговара за клинички во Штип, болница во Кичево и онаа брза пруга“, рече министерката Димитриеска-Кочоска.

Можеби сте пропуштиле

Британската и македонската Влада денеска во Лондон го потпишаа договорот за соработка. На договорот се потпишаа британскиот министер за извоз Гарет Томас и вицепремиерот и министер за транспорт и врски Александар Николоски, свеченото потпишување се одржа во историската зграда на Стариот Адмиралитет во Лондон. Со потпишувањето на овој документ, на Македонија ѝ се ставаат на располагање 5 милијарди фунти (6 милијарди евра) за финансирање на капитални проекти во повеќе стратешки сектори. „Стратешкото партнерство со Обединетото Кралство, го гледаме како нешто што ќе ја доведе Македонија до едно ново ниво. Денес потпишуваме Договор Влада со Влада за развојни-инфраструктурни проекти во клучни сектори, како што се: транспорт, образование, животна средина, информатичка технологија, како и други сектори кои што ќе ги развиваме, тука е здравството, но и образованието и ќе продолжиме да соработуваме во претстојниот период. Навистина сме благодарни што Обединетото Кралство, со својот Инструмент за поддршка на надворешно финансирање, постави рамка од 5 милијарди фунти, што е најголемиот договор што Македонија го потпишала во својата историја во однос на економијата. Навистина сме благодарни за тоа и ова го гледаме како одлична можност за целата држава да се развива. Веќе имаме три проекти кои што се подготвени. Тоа е проектот за брзата железница на Коридорот 10, здравствениот проект за болници и секако проектот за образование, за Медицинскиот факултет, а во претстојниот период ќе бараме нови проекти во секторите за енергетика и животна средина, но и други проекти секако“, изјави Николоски по потпишувањето. Министерот за извоз Томас рече дека ова партнерство „отвора ново поглавје во нашите билатерални односи со Северна Македонија“. „Велика Британија има богато искуство во испораката на висококвалитетна инфраструктура низ целиот свет и среќен сум што го започнувам ова ново партнерство што ќе им помогне на повеќе британски бизниси да извезуваат во Северна Македонија“, рече Томас. Од шесте милијарди евра финансиска рамка со Обединетото Кралство во првиот циклус од пет години ќе се повлечат околу 2,2 милијарди евра, изјави министерката за финансии, Гордана Димитриеска-Кочоска во емисијата „360 степени“. „Две милијарди на пет години се по 400 милиони евра. Толку е годишното зголемување на јавниот долг по однос на овие инвестиции кои, од друга страна, ќе придонесат за раст на економијата. Никаде не пишува дека имаме задолжително повлекување на петте милијарди, а британската Влада гарантира дека Македонија кога ќе ги земе кредитите, ќе ги врати“, рече Димитриеска-Кочоска. Министерката рече дека таа не може да даде повеќе детали за парите, висината на каматата и се останато, се додека не добие готов проект на маса. „Ќе мора да седнеме и со министерот за транспорт да се разговара да каже кои се проектите и потоа ние како Министерство за финансии, покрај што ќе добиеме понуда од банката по процедурите од финансии, ќе си побараме понуда и од други меѓународни институции, затоа што тоа го налага законот. Така што, во овој момент не би можела да зборувам повеќе детали затоа што немам зрел проект пуштен во Финансии, врз основа на кој ќе барам понуда од повеќе банки и ќе излезам да кажам колку е точно каматата би било несериозно. Она што го знам и го имам како информација, се разговара за клинички во Штип, болница во Кичево и онаа брза пруга“, рече министерката Димитриеска-Кочоска.

Copyright © Едо телевизија. | Newsphere by AF themes.